Warsztaty – edycja 2022/2023 (semestr letni)
Warsztaty dostępne w ramach zadania
W ramach zadania zrealizowane zostaną cztery rodzaje warsztatów.
Każdy uczestnik może skorzystać z jednego, dwóch, trzech lub czterech wskazanych warsztatów, przy czym w przypadku warsztatów z zakresu IT uczestnik może wybrać udział albo w jednej grupie w ramach tematu „Zaawansowany Excel” albo w zajęciach „Wizualizacja danych”.
Osoby, które chcą skorzystać z kolejnego warsztatu w ramach zadania 20 traktowane są jak osoby, które skorzystały/ korzystają już ze wsparcia w ramach projektu – patrz informacje dot. grupy docelowej w kwestii pierwszeństwa przyjęcia/ udziału.
I. Business Intelligence – warsztaty z wykorzystaniem Power BI – 8 godzin
Zajęcia dodatkowe organizowane z pracodawcami, służące lepszemu przygotowaniu absolwentów do wejścia na rynek pracy.
Planowana jedna grupa, 10-20 miejsc szkoleniowych
Prowadzący: Paweł Zieliński, Akademia Controllingu sp. z o.o.
Termin: 22 kwietnia 2023 r. (sobota), godz. 09:00 – 16:00, sala 15
Miejsce: Zajęcia realizowane na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń
Uczestnicy zajęć Microsoft Power BI mogą uzyskać wiele korzyści, w tym:
Wprowadzenie do pracy z Power BI Desktop i on-line: uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z narzędziem Power BI Desktop i Power BI On-line, które oferują szeroki zakres funkcji do tworzenia raportów i wizualizacji danych.
Model danych Power BI – podstawa skutecznego raportu: uczestnicy nauczą się, jak projektować i tworzyć modele danych w Power BI, co jest kluczowe dla skutecznego raportowania i analizy danych.
Transformacja i importowanie danych – Power Query: uczestnicy nauczą się, jak używać Power Query do importowania i transformowania danych z różnych źródeł, co umożliwi im łatwiejszą analizę i raportowanie danych.
Skuteczna wizualizacja danych w Power BI Desktop: uczestnicy zdobędą umiejętności tworzenia interaktywnych wizualizacji danych w Power BI Desktop, co pozwoli im na skuteczniejszą komunikację danych w swoich raportach.
Power BI On-line: uczestnicy nauczą się, jak wykorzystać Power BI On-line do publikowania, udostępniania i zarządzania raportami w chmurze, co pozwoli im na łatwiejszy dostęp do swoich danych i raportów z dowolnego miejsca i urządzenia.
Uczestnicy zajęć Microsoft Power BI będą mieli szansę poznać szerokie możliwości Power BI oraz nauczyć się, jak skutecznie korzystać z tego narzędzia do analizy i raportowania danych. Dzięki temu będą mogli lepiej zrozumieć swoje dane i podejmować lepsze decyzje biznesowe.
Główne punkty programowe:
-
- Power Query – pobieranie i przekształcanie danych
- Model danych – opracowanie modelu danych, relacje, hierarchie, właściwości
- DAX – miary, tabele oraz kolumny, konteksty
- Raportowanie – standardowe wizualizacje, wersja mobilna i desktopowa
II. Zarządzanie projektami, design thinking – 24 godziny
Dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej.
Planowana jedna grupa, 10-20 miejsc szkoleniowych
Prowadzący: mgr inż. Dariusz Ciechan , AlterV – ekspert zarządzania projektami i programami, specjalista ds. zarządzania ryzykiem w projektach, moderator Design Thinking.
Termin:
18 maja 2023 r. (czwartek), godz. 16:20 – 19:35, sala 16
25 maja 2023 r. (czwartek), godz. 16:20 – 19:35, sala 40
28 maja 2023 r. (niedziela), godz. 09:00 – 16:00, sala 40
13 czerwca 2023 r. (wtorek), godz. 16:20 – 19:35, sala 40
20 czerwca 2023 r. (wtorek), godz. 16:20 – 19:35, sala 40
Miejsce: Zajęcia realizowane na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń
1. Zarządzanie projektami
-
- Podstawy zarządzania projektami, organizacja projektów, trendy i dobre praktyki w zarządzaniu projektami, cykl życia i rola kierownika projektów
- Inicjowanie projektów, dokumenty biznesowe, identyfikacja i analiza interesariuszy, karta projektu
- Planowanie projektu: budowanie zakresu projektu, tworzenie harmonogramu i budżetu projektu, podstawy zarządzania ryzykiem w projekcie
2. Design Thinking
-
- Wprowadzenie do Design Thinking
- Proces Design Thinking (Empatia – badanie potrzeb użytkownika, obserwacje i wywiady; Synteza – grupowanie i precyzowanie wyzwania; Generowanie pomysłów – burza mózgów i selekcja pomysłów; Prototypowanie – nauka kreatywności i budowanie prototypów; Testowanie – interakcyjne testowanie, informacja zwrotna)
- Wdrażanie – niezbędne elementy efektywnego wdrożenia
- Mindset DT
III. Kanban – 24 godziny
Dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej.
Planowana jedna grupa, 10-20 miejsc szkoleniowych
Prowadzący: mgr inż. Dariusz Ciechan, AlterV – ekspert zarządzania projektami i programami, specjalista ds. zarządzania ryzykiem w projektach, moderator Design Thinking.
dr Jerzy Stawicki, AlterV – PMP, PRINCE2, APMG, IPMA CPM Level C, CPIM.
Termin:
13 maja 2023 r. (sobota), godz. 09:00-16:00, sala LAB 1
16 maja 2023 r. (wtorek), godz. 16:20-19:35, sala 40
23 maja 2023 (wtorek), godz. 16:20-19:35, sala 40
27 maja 2023 (sobota), godz. 9:00-16:00, sala 40
Miejsce: Zajęcia realizowane na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń
Metoda Kanban to elastyczny sposób zarządzania procesami biznesowymi, który polega na wizualnym przedstawieniu przebiegu pracy i poszczególnych zadań, aby zapewnić maksymalną wydajność i minimalizację strat. Metoda ta pozwala na ciągłe ulepszanie procesów dzięki analizom i raportom, a także na szybką reakcję na zmieniające się warunki i potrzeby. W skrócie, Kanban to prosty, ale skuteczny sposób na lepsze zarządzanie pracą i procesami biznesowymi.
Podczas interaktywnych warsztatów uczestnicy:
• wezmą udział w symulacji on-line,
• poznają platformę Kanbanize do zarządzania projektami Kanban,
• poznają i nauczą się stosować praktyki i metryki związane z zarządzaniem,
• wezmą udział w wymianie doświadczeń, refleksji i pomysłów na efektywne zarządzanie pracą.
Uczestnicy będą mogli samodzielnie zweryfikować efektywność wprowadzanych rozwiązań i praktyk, analizując metryki zbierane podczas symulacji.
Główne punkty programowe:
-
- Wstęp do Kanbana
- Zasady, praktyki i metryki Kanban
- Symulacja TeamFlow
- Narzędzia wspierające Kanban
IV. IT (zaawansowany Excel, wizualizacja danych)
Zajęcia warsztatowe kształcące kompetencje.
1) Zaawansowany Excel – 16 godzin (planowane dwie grupy, 2 x 10-20 miejsc szkoleniowych)
Terminy:
I grupa
11 maja 2023 r. (czwartek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
12 maja 2023 r. (piątek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
17 maja 2023 r. (środa), godz. 14:40-17:50, sala LAB 1
18 maja 2023 r. (czwartek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
Prowadzący: mgr Grzegorz Markowski, asystent w Katedrze Zastosowań Informatyki i Matematyki w Ekonomii WNEiZ UMK, specjalista informatyk w Dziale Informatyzacji Administracji Uniwersyteckiego Centrum Informatyczne UMK
II grupa
25 maja 2023 r. (czwartek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
26 maja 2023 r. (piątek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
01 czerwca 2023 r. (czwartek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
02 czerwca 2023 r. (piątek), godz. 16:20-19:30, sala LAB 2
Prowadzący: mgr Adrian Nowak, asystent w Katedrze Zastosowań Informatyki i Matematyki w Ekonomii WNEiZ UMK, starszy informatyk w Dziale Informatyzacji Administracji Uniwersyteckiego Centrum Informatyczne UMK
Miejsce: Zajęcia realizowane na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń
- Zaawansowane metody pracy w arkuszu
-
- Formatowanie warunkowe
- Formaty niestandardowe
- Powiązanie danych w arkuszach
- Powiązanie danych pomiędzy arkuszem a dokumentem tekstowym
- Ochrona danych
- Ochrona arkusza
- Blokowanie i ukrywanie komórek
- Ochrona skoroszytu
- Ochrona dokumentu
- Pilnowanie poprawności danych
- Tworzenie własnego szablonu
- Konsolidowanie danych
- Operacje na strukturach danych
- Zastosowanie wybranych funkcji
- Sumy częściowe (pośrednie)
- Tabele przestawne
- Projektowanie tabel przestawnych
- Ustawianie pól wartości
- Grupowanie
- Zakładanie filtrów w projekcie tabeli przestawnej
- Definiowanie pól obliczeniowych
- Wykresy przestawne – uzupełnienie tematu tabel przestawnych, połączenie wykresu i tabel przestawnych
- Zewnętrze źródła danych – PowerQuery
- Power Pivot
- Solver
2) Wizualizacja danych – 16 godzin (planowana jedna grupa, 10-20 miejsc szkoleniowych)
Prowadzący: mgr Marcin Stawarz, asystent w Katedrze Zastosowań Informatyki i Matematyki w Ekonomii WNEiZ UMK; w roku 2021/2022 w gronie najlepiej ocenianych nauczycieli WNEiZ
Terminy:
13 maja 2023 r. (sobota), godz. 08:00-11:15, sala 118
14 maja 2023 r. (niedziela), godz. 09:45-13:00, sala 118
03 czerwca 2023 r. (sobota), godz. 08:00-14:45, sala 118
Miejsce: Zajęcia realizowane na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń
- Wprowadzenie do wizualizacji danych
- Dlaczego wizualizacja ma znaczenie
- Cele i korzyści płynące z wizualizacji danych
- Najnowsze trendy w wizualizacji
- Kluczowe aspekty wizualizacji danych
- Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację
- Odpowiednie przygotowanie danych do wizualizacji
- Przygotowanie wymiarów
- Przygotowanie miar
- Przygotowanie kalendarza dla analizy porównawczej okresów
- Przygotowanie danych geolokalizacyjnych
- Wybór rodzaju wizualizacji do danych
- Tabela prosta
- Tabela przestawna
- Wykres słupkowy
- Wykres liniowy
- Wykres kombi
- Wykres rozkładu
- Wykres kołowy
- Wykres radarowy
- Wykres punktowy
- Mapa drzewa
- Wykres Mekko
- Wykres lejkowy
- Wykres wodospadowy (waterfall chart)
- Zastosowanie i tworzenie linii referencyjnych oraz trendu na wykresach
- Linie referencyjne dla wymiarów
- Linie referencyjne dla miar
- Linie trendu
- Zastosowanie formatowania warunkowego
- Warunkowe kolorowanie danych na wykresach
- Formatowanie warunkowe w tabelach
- Analiza porównawcza okresów
- Wizualizacja danych na mapach
- Tworzenie pulpitu menedżerskiego (dashboard)
- Tworzenie kompletnej aplikacji analitycznej
- Współdzielenie kokpitu menedżerskiego z innymi użytkownikami w organizacji